Chevrolet är årets raket

Det ska bara finnas ett ”vi” bland dem som jobbar med Chevrolet i Sverige. Inte handlare och agentur med skilda agendor. Dit siktar Jonas Ahnve. Årets GA-enkät talar för att vd:n kommit en bit på väg.

Chevrolet surfar på en framgångsvåg. Marknadsandelen har nästan fördubblats sedan förra året och försäljningen ökade kraftigt i början av året. Handlarna skickar upp GA ordentligt i index.

Men vad är hönan och vad är ägget? Är det de positiva recensionerna från fjolåret som satt fart på försäljningen, och som i sin tur gör att ÅF trivs som aldrig förr? Eller är det en lyckosam dialog mellan handlarna och Ahnves stab som bäddat för ökad försäljning?

Klart är att klättringen på betygsstegen i samarbetsfrågor har fortsatt att öka. När det gäller GA:s direktkommunikation med ÅF hamnar man precis bakom de fem bästa. Jonas Ahnve berömmer sin växande säljkår, men lyfter också fram återförsäljarna.

– Resultatet är ett kvitto på att vi är på rätt väg tillsammans. När det går åt rätt håll i försäljningen så kan ÅF ägna mer tid åt oss och då går det ännu lite bättre. Men vi kan inte på något sätt luta oss tillbaka. Vi är för små i dag med knappt 1 procent av marknaden.

Chevrolets vd eftersträvar en vi-känsla mellan GA och ÅF. Han menar att det gynnar alla att vara extremt lyhörd. En rad förbättringar i affärsupplägget tillskriver han dessutom återförsäljarna.

– Att vi numera erbjuder två konkurrerande finansieringsbolag är ett bevis på att vi går våra ÅF till mötes. Den ökade uppskattningen med finansieringstjänsterna beror nog på detta.

Allt fler Chevroletsäljare använder också GA:s finansieringstjänster och betyget ökar med hela 1,4 betygsenheter.

En annan effekt av ÅF:s åsikter är villkoren för fritt däckbyte för nybilsägare, vilket sker inom ramen för nya servicekonceptet Easy Driving.

Den täta ÅF-kontakten har dock inte minskat missnöjet med reservdelsarbetet och eftermarknaden, något som GA skulle satsa på enligt förra årets intervju.

– Varken vi eller ÅF är nöjda med reservdelsbiten. Men vi har börjat jobba på Europanivå med leveranstider, emballage och ett minskat antal restordrar. Ta emballagen, de höll inte och vi fick spruckna vindrutor, men efter att vi lyfte frågan löste det sig. Mycket har blivit bättre och sedan årsskiftet har vi en person som fokuserar på reservdelsområdet.

Vad är du mest nöjd med?

– Den generella ökningen, självklart.

Vad är du mest missnöjd med?

– Reservdelsområdet. Det var dock väntat. Om ett år är det förhoppningsvis mycket bättre.

Vad vill du vässa tills nästa år?

– Alla delar. Det är så vi får de bästa återförsäljarna. Vi ska fortsätta slipa bort ”vi” och ”dom”. Vi är ett Chevroletgäng tillsammans.

 

Text Rickard Jakbo

 

Mest ros från ÅFF

Trots mycket förhandlande har samarbetet flutit på bra under året. Men reservdelsfrågan är fortsatt bekymmersam, anser Peter Hallberg, ÅFF:s vd

Grunden är dialogen. Den är rak, öppen och ärlig, menar ÅFF-företrädaren.

– Vi har haft bra diskussioner kring lönsamheten och i marknadsfrågor, till exempel har vi i ÅFF varit med och tagit fram en stark räntekampanj.

Raketskuttet upp på index handlar om att parterna litar på varandra, förklarar Hallberg. ÅFF ger också beröm när det gäller lyhördheten för ÅF:s ekonomi.

– De förstår vad vi vill och att vårt fokus är lönsamhet.

Hur ser ÅFF på de svaga siffrorna gällande reservdelarna?

– Reservdelsfrågorna är inte bra än. Skulle man mäta detta på detaljnivå skulle vi förmodligen se en viss positiv förändring. Men vi behöver bli bättre så att vi kan få en bättre relation till kunderna här.

Tror du att reservdelsfrågorna lyfter sig från bottenskiktet till nästa år?

– Det utlovas förbättringar av reservdelsförsörjningen och ett enklare garantihanteringssystem. Det hoppas vi på. Då kan resultatet för servicemarknaden lyfta GA ytterligare.