Ökad förstÃ¥elseför BMW:s hÃ¥rda kravBMW:s Ã…F har investerat mycket pengar i de hÃ¥rda kvalitets- och standardkrav som generalagenten ställt. Nu verkar det börja betala sig. – VÃ¥ra standardkrav har inte minskat, men vÃ¥r förmÃ¥ga hur vi samtalar kring och förstÃ¥elsen för reglerna har ökat plus att de som tidigare var kritiska nu börjar se fördelarna, säger BMW:s vd Anders Brocknäs. Förra Ã¥ret klättrade BMW tre steg till fjärde plats i rankningen med 4,2 procents indexhöjning. I Ã¥r ligger de kvar pÃ¥ fjärde plats men har lyft hela 3,6 indexprocent. BMW:s ledning har sin väg utstakad och försöker vara innovativ i en traditionell bransch. BMW kör dit BMW kör. Efter ett Ã¥r med stora personalförändringar – ny ledning och flera nya chefer – har BMW vuxit med tolv lanseringar under 2014 om man räknar in nya modeller och produkter med face-lift. Det gjorde förra Ã¥ret till största lanseringsÃ¥ret hittills. GA har höga förväntningar pÃ¥ sina Ã…F. Men Ã…F har i sin tur höga förväntningar pÃ¥ sin GA och fler besök av GA gav högre betyg i synlighet. – VÃ¥ra regionchefer gör fler besök. Vi har ocksÃ¥ förbättrat kommunikationen, bland annat om kampanjer. Vi har satt stolthet i att leverera de löften vi gett och utökat befogenheterna för regioncheferna. Garantihanteringen, som var ett problem förra Ã¥ret, har ocksÃ¥ blivit bättre. – Vi har tagit in erfaren personal och implementerat ett nytt system som hanterar ärendena snabbare med kortare svarstider. Vi vet att det här kommer att bli ännu bättre men säkert inte under 2015. En frÃ¥ga som förgyller lite extra är den om försäljning till företag där BMW fick lÃ¥ngt över snittet, inte oviktigt för en GA med bilar som är populära tjänstebilar. Förra Ã¥ret fanns problem med reservdelar, men med ett nytt logistiksystem uppger GA att BMW är effektivare än tidigare, nÃ¥got som ocksÃ¥ minskat antalet kundklagomÃ¥l. Fler Ã…F än tidigare tycker emellertid att GA inte har bilar som kunderna vill ha, ett resultat som Brocknäs har svÃ¥rt att förstÃ¥ med tanke pÃ¥ att BMW har sin bredaste produktportfölj nÃ¥gonsin. NÃ¥got som däremot inte förvÃ¥nar är ett fortsatt högt betyg för samarbetet med märkesföreningen. – Vi har satt oss ner och hittat lösningar istället för att hamna i problemställningar. Vi behöver därför aldrig tappa fart utan fortsätter att utvecklas. Kvar att jobba pÃ¥ är it-systemen som i Ã¥r tynger ner enkätsvaren med minus. Totalt sett är Ã…F väldigt nöjda med sin GA och Brocknäs ger i sin tur högsta betyg tillbaka till sina Ã…F.
Vad är du mest nöjd med? – Summeringen för 2014 tyckte jag att vi klarade. Vi ökade kraftigt i volym, nådde bästa volymen någonsin, jobbade tillsammans med ÅF på flera punkter och bytte flera system samtidigt. Vad är du minst nöjd med? – Att ställa om flera system samtidigt som inte funkar från dag ett har varit en tuff resa. Vad ska du vässa till nästa år? – Vi jobbar hårt med eftermarknaden tillsammans med ÅF. När man växer så fort måste vi hjälpa ÅF att hitta kvalificerad personal. Vi har redan i dag ett erbjudande där vi hjälper ÅF att rekrytera så att de får anställda som har rätt utbildning och kundtänk. Text Maria Eriksson
|
Fungerar brasom partners
|