Tilliten för Audi ökar stort

Efter nedklassningen i fjol lyfter Audis handlare sin GA ordentligt, från 22:a till 12:e plats. Därmed gör märket den tredje bästa framryckningen på rankninglistan.

Det är en sak att hela VW group börjat komma till rätta med it-problemen. Men det är mer positivt som har hänt i Audi-ledet. Förtroendet för företagsledningen har ökat kraftigt, relations- och kommunikationsfrågorna betygssätts betydligt högre. Betyget för GA:s affärsledarskapsförmåga gör ett jättehopp upp liksom förståelsen för de lokala marknaderna.

Servicemarknadssidan har lyft sig, reservdelsavdelningen också. Det är egentligen bara att rabbla förbättringar … lönsamheten, utbildningarnas kostnadseffektivitet, reservdelssidan, lyhördheten över huvud taget.

Till och med när det gäller ”Förståelsen för begagnat”, där märket fick bottenbetyg förra året, har missnöjet vänts, liksom marknadsföringen av reservdelar. Sedan är ju märket väl rustat också för det nya frågebatteriet om företagsbilar.

Men det är också en ny Sverigechef, Marco Schubert, som säger att han är här för att återförsäljarna ska tjäna pengar, minst tre procent på sista raden, och att han vill ta garantihanteringen till toppnivå.

– Garantihanteringen har varit dirigerad från fabrik, men jag har förfäktat att missnöjet inte är acceptabelt. Vi har inte fått slutgiltigt svar men jag har gott hopp om att det ska bli bättre både ersättnings- och administrationsmässigt.

Leveranserna har onekligen gnisslat rejält också, ”några kunder har fått vänta på bilar i upp till ett år, så det är klart att det har fått genomslag”.

Tillfredsställelsen med finansbolaget hoppas Marco Schubert ska bli högre när nya produkten ”Audi choice” kommer på banan ordentligt. Men framför allt säger han:

– För oss är det viktigt att återförsäljarna är professionella. Vi vill hjälpa dem med det, då ökar också lönsamheten. Men jag gillar inte pekfinger, vi måste göra resan tillsammans och ha en öppen dialog.

 

Vad är du mest nöjd med i årets enkät?

– Det ser ut att vara ett stort kliv framåt. Jag gissar att vi hoppar upp rätt bra och det är viktigt att visa återförsäljarna att vi är på rätt väg.

Vad är du mest missnöjd med?

– Att vi inte har hunnit komma till rätta med problemen inom garantiområdet. Och att missnöjet med finansbolaget har ökat.

Vad tänker du vässa till nästa år?

– Bättre leveranstider och -precision i första hand.

Text Ing-Cathrin Nilsson

 

 

Audi måste få

fram fler bilar

Jo, märkesföreningen ser också att den ifrågasatta organisationen börjar ta sig. Men mer krävs för att den ska komma på samma nivå som syskonmärkena.

Som vanligt märker SVÅ:s Pontus Lövrup att Audi ställer högre krav än de andra VW-märkena på sina handlare – och symtomatiskt är också återförsäljarnas krav höga, både på generalagenten och märkesföreningen.

Lövrup kan möjligen förklara det som GA-chefen inte kunnat, varför den tekniska kompetensen på serviceavdelningen får lägre betyg än de andra i huset.

– Generalagenten har ju väldigt höga krav på verkstädernas experttekniker.

Men visst har han känt av att relationen blivit bättre, att det är snabbare svar från bilförsäljningen till exempel och en raskare säljorganisation över huvud taget. En av hans förklaringar är att flera chefstjänster nytillsatts, både en försäljningschef, marknadschef och servicechef som jobbar målinriktat.

– Men Audi måste få fram fler bilar, det har varit väldigt långa leveranstider. Och det under en tid då efterfrågan har varit stor. Huvudkonkurrenten BMW har många attraktiva modeller på marknaden.

Pontus Lövrup är också missnöjd med att Audis bonussystem, framför allt för bilförsäljningen, ligger lägst i syskonskaran.

– Vi för en dialog om det, det är för många parametrar i dag.